Sunday, March 4, 2012

Itu hukum karma...

Bismillahirrahmanirrahim ~ In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful

Assalamualaikum semua dan Salam 11 Rabiul Akhir 1433H, 4 March 2012, hari Ahad
(Dengan sedikit senyuman)
Saya.Pening.Sedih.Penat.Kecewa.Sedikit Marah.Teraniaya.

Tapi saya tak tahu..Adakah saya patut merasai kesemuanya itu? Saya berfikir sejenak.  Adakah kejadian yang menimpa saya ini disebabkan perbuatan saya yang lalu?  Mungkin?  Mungkin juga tidak.  Semalamam tak tidur.  Semalaman juga asik terjaga².  Sudahlah dua menjak ni memang kurang sihat.  Saya menangis.
Saya.  Bukan meraih simpati.  Bukan mengadu domba.  Bukan apa² saja.  Saya cuma ingin meluahkan di sini.  Bukan tidak ada bahu untuk saya tumpangkan.  Bukan tidak ada kawan yang mendengar.  Bukan tidak ada yang simpati.  Cuma saya perlu luahkan dengan lebih dalam.  Saya tertekan.  Saya menangis lagi.
Saya.  Rasa teraniaya.  Rasa tak patut diperlakukan.  Rasa letih dengan semua ini.  Tapi mungkin ini hukum karma yang patut saya terima.  Mungkin perbuatan saya yang lampau.  Harus "dibayar" dengan cara ini.
Dalam ayat al-Quran Surah Al-Israk Ayat 7 yang bermaksud: Jika kamu berbuat kebaikan, maka faedahnya adalah untuk mu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka berbalik kepada diri kamu juga. "
Hal ini juga dikatakan berkait dengan hukum karma yang menentukan amal perbuatan seseorang itu akan dibalas sama ada dengan kebaikan atau seba­liknya, bergantung pada tindakan mahupun perbuatan seseorang.
***saya jumpa dalam Google***
Dipetik ayat dalam Ombak Rindu:
Redha itu Ikhlas.Pasrah itu Berserah
Jika ini "galang-gantinya" saya Redha dan saya juga Pasrah.  InsyaAllah.Semoga Allah ampunkan dosa² umatNya.  Amin.
Nota kaki: Hari ini adalah hari paling perit dalam hidup saya menerima berita ini.  Saya akan tabah menerima sebarang keputusan nanti.  Doakan saya.

No comments:

Post a Comment