Saturday, December 31, 2011

...Rules of Life

Kadang-kala kita mengidamkan sesuatu berlaku, tetapi yang lain pula yang terjadi. Sebaliknya, ada yang kita tidak inginkan sama sekali, tetapi itu pula yang berlaku.Apabila berlaku demikian hati kita pasti terusik. Sesal, kesal, marah dan adakalanya sangat kecewa. Jadi,bagaimana kita harus menghadapi situasi sedemikian dengan sebaik-baiknya?
Pertama, kita perlu faham bahawa hidup ini ada peraturannya. Salah satu peraturannya ialah apa yang kita hendak tidak semuanya akan dapat dicapai. Inilah 'rules of life' – Sunnahtullah. Siapa yang tidak mahu menerima hakikat ini,maka tidak layaklah dia hidup. Misalnya, kalau kita main bola, kena gunakan kaki. Tidak boleh gunakan tangan. Siapa yang hendak gunakan tangan juga, maka dia tidak layak bermain bola. 
Begitulah juga dengan hidup ini. Hidup ini satu ujian. Tidak semua yang kita idamkan dapat dikecapi. Yang kaya, kadang-kala tidak sihat. Yang ternama, dimusuhi orang. Yang sihat, terputus pula kasih-sayang. Inilah buktinya kita masih dan terus kekal sebagai hamba Allah. Hamba dicorakkan oleh Tuhan-nya. Justeru, kita tidak boleh memberontak, kenapa jadi begini? Kenapa gagal? 
 
 
 my BEST BUDDY~JUSMINE bride to be 2012!!!
Nota kaki: HSH ~ Home Sweet Home... comel jerr kan 

Hey Life

hey life, I know you tease me sometimes, but you're still wonderful

I love you.

 

Suka Duka Klasik...Thanks for the ride 2011, New Journey 2012 :)

It's the last day of 2011 and to be honest, I'm a little sad of letting it go. Goodbyes are never easy (that was quite a theme for me throughout the whole year). It's been a pretty big year for me. It hasn't always been smooth sailing, in fact it's probably been one of the most challenging years I've had to go through, but it's those challenges that makes it exciting and made me learn and grow the most.


 ~~piccas of me and new baby boomers love for 2012, insyaallah~~
2011 has been a huge year for me. It has been challenging, exhausting, emotional, wonderful, eye-opening, life-enriching... and I love it for all of that. I wouldn't change a single thing. Not a single tear or a single giggle. It was all worth it.

There are many things I'm grateful for in 2011. I landed my third ever full-time job in a field that I've been working towards for years. I feel like I'm taking the right step in my career. I became financially independent, and it felt right.  I took too many photos, and bought a new camera to take even more. I learned so much that it's too difficult to list them all. I took a step closer to being a confident grown-up, yet ironically at the same time I feel I've grown more emotional than before, making me quite the crybaby sometimes! I met people who I connected with in ways I couldn't imagine, and I'm pretty sure they made my heart expand a little (which should explain my emotional moments). I met creative souls who inspired me; Sweet and funny people who constantly brightened my days; Encouraging mentors who believed in me more than I believed in myself; Generous people who helped me raise money for the charity; Neighbour’s became friends; Strangers became brothers; Old friends and family stay loyal and true. With hellos came goodbyes. Some come back, others won't. Some sting a lot more than others, but it's the one that stings the most that means they've just made a huge impact in my life, and I'm grateful for that. 

Speaking of loyalty, thank you to all my loyal blog readers. I'm sorry I haven't been the best at regularly updating the blog and replying to comments, but I promise I'll be better next year. Thanks for sticking with me, and I truly hope you all have a happy new year! 

So thanks for the ride, 2011. You've been awesome. On your way out, can you tell 2012 to take good care of me too? Yeah? Thanks. x0x0

Thursday, December 29, 2011

Cinta...

Assalammualaikum & Hai semua....




Berteleku sejuk sekujur badan di dalam selimut membalut diri. Sayup-sayup azan Isyak berkumandang dari luar tingkap kedengaran. Takbir laungan mengagungkan Ilahi mengajak manusia sujud kepada Yang Esa. Waktu itulah juga mata ini terasa berat yang amat. Hampir terkatup mata dihempap rasa mengantuk yang tetiba hadir tanpa diundang. Mulalah bisikan-bisikan itu mula kedengaran.
" Tidurlah sekejap, bangun waktu malam nanti je"
"Alah.. waktu Isyak kan panjang,.musim sejuk kan.. apa salahnya tidur bukannya tak sembahyang nanti"
Oh, lenanya dibuai bisikan itu. Dan....  
Indahnya Perkenalan Jika Disulamkan Keikhlasan... Moleknya Persahabatan Andai Setia Dipertaruhkan... Dan Untungnya Berkawan Jika Berkekalan Untuk Selamanya... 
cinta…..satu perkataan yang mudah dilafaz, tapi sukar untuk dihayati…cinta adakala mendatangkan kegembiraan dan adakala mendatangkan kesedihan…aku redha kerana cinta adalah permainan hidup ada pahit dan manis….walaupun hati ini sering terguris kerana cinta.

Pernah tak berada di dalam satu situasi di mana kita kena untuk terus attach & stick kepada sesuatu walaupun jauh di dasar hati kita tahu, ada sesuatu yang akan buat kita tidak lagi mampu stick untuk selamanya. Mungkin sebelum ini kita percaya setiap benda, setiap perkara even setiap manusia itu mampu berubah dan pasti lah kita semua menanti kan sesuatu yang lebih baik tapi jika dalam satu masa itu masih sama tetapi kita tetap mampu bertahan, percaya lah itu semua sebab kita masih mengharapkan perubahan berlaku. mungkin kerana kasih, kerana minat, kerana impian, kerana budi. 

Jauh di dalam hati kita letakkan harapan & percaya & ingin kan semua nya mampu &boleh berubah boleh di ubah. tetapi akan sampai satu masa hilang segala rasa suka itu, rasa attach itu. sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui. DIA mengetahui sesuatu yang baik & buruk untuk kita, sesuatu yang kita harapkan & sesuatu yang kita terkilankan. DIA Maha Mengetahui apa yang jauh tersimpan di dalam hati hamba hamba NYA & DIA sentiasa bersama hamba hamba NYA yang berusaha & yang meminta petunjuk dari NYA. jadi, bila Allah dah letak kan titik noktah kepada sesuatu itu, jangan lah kita terlalu menangisi apa yang pergi apa yang hilang. bukan kah Allah pencipta kita? DIA jauh lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita semua. percaya lah dengan setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. dan hikmah nya terlalu indah. kenapa kita nak menolak sesuatu hanya kerana rasa yang sementara padahal kadang kadang kehilangan sesuatu itu lah yang terbaik buat kita walaupun bukan di dunia tapi yang lebih penting itu di akhirat kelak. Allah Maha Mendengar. Katakan apa sahaja dengan NYA. Hati semakin tenang. Kadang kadang kita terlalu menangisi sesuatu apabila hilang dari kita sebab kadang kadang kita terlalu lambat untuk tersedar dengan hikmah yang bakal kita rasai kemudian nya. jadi langkah terbaik ada lah sentiasa meminta petunjuk Allah dalam apa jua sekalipun.

Setiap langkah kehidupan, setiap masalah, setiap dugaan, keinginan masa depan mahupun mengenai perhubungan sesama manusia. Insya Allah. moga ada jalan terbaik buat kita semua. pengalaman hidup setiap hari mengajar aku menjadi lebih kuat & tabah & tenang. sekarang aku semakin jelas dengan apa yang aku mahupun dalam hidup ini. Alhamdullilah. semoga Allah sentiasa bersama kita semua.

Insya Allah.
" Bila Allah letakkan titik noktah kepada sesuatu dalam kehidupan kita, redha kan. Relakan. Bisikkan pada hati, belum tiba masanya lagi dan Allah telah pun merencanakan sesuatu yang jauh lebih indah buat ku "

Salam kasih & sayang buat semua... :)

Sunday, December 18, 2011

Menyayangi Mu


~Lagu ini saya terima dari seseorang... Dia kata lagu ini sangat meyentuh dan dia nak saya faham akan inti pati lagu ini... terima kasih ye :')~

Cinta itu bermula dari hati. Andai hati itu ikhlas, cinta yang terzahir akan terbina dengan penuh kasih sayang dan ketulusan. Namun andai cinta itu terbina atas nafsu sendiri tanpa kawalan diri, pasti ia akan hancur lalu lebur dalam kekecewaan. Untuk membina cinta itu, "hati-hati" perlulah disemai dan dibajai dengan benih mahmudah dan atas keredhaan Tuhan semesta 'alam.

Cinta usah terlalu ditagih dan diharapkan, jangan pula terus dibuang dalam kehidupan Kerana cinta itu fitrah naluri setiap insan, sambutlah ia bila sudah hadirnya keredhaan Tuhan.

Hari ini 22 Muharram 1433H dan untuk pengetahuan semua bloggy di luar sana, saya dilahirkan pada 18 Muharram 1405H.  Sebahagian Ulama mengatakan bahawa sesungguhnya Allah telah menciptakan langit dan bumi pada hari Ahad. Maka barang siapa yang hendak membangunkan sesuatu atau menanam, maka hendaklah pada hari Ahad.

Zikir Hari Ahad:
يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ

~Memperolehi harta yang banyak dan keberkatan sepanjang hidup kita.  Moga kita semua sentiasa dirahmati dan berada di bawah rahmatnya. Pejam celik pejam celik sudah hampir di penutup Disember berakhirnya tahun 2011.

Masih banyak perancangan yang berlegar-legar di fikiran saya dan ada yang sudah diselesaikan dan ada yang masih menunggu untuk dilaksanakan. Setiap apa yang saya lakukan semuanya dari keputusan saya sendiri. Dan pasti masih meminta pandangan dan pendapat dari insan-insan yang saya sayang, masih sudi duduk dan bangun bersama saya.

Masih meneruskan Plan A dan Plan B tersorok jauh. Insyaallah jika tiada apa-apa kekangan Plan A masih diteruskan. Doa dan doa. Dia tahu mana yang terbaik untuk hambanya. Jangan sesekali mengeluh dan putus asa sebaliknya berlapang dada dan bersedia menerima setiap apa yang datang. Insyaallah DIA tahu yang terbaik buat saya.

Ada sesetengah perkara saya terpaksa lepaskan. Ia bergantung kepada kemampuan saya. Saya doakan yang terbaik untuk kalian di luar sana. Doakan saya juga ya!

Sometimes you'll never know the true value of a moment until it becomes a memory.

Kapsul hati..harapan


Masih ada harapan yang panjang terbentang luas di sana
Siapa bisa merungkaikan semuanya disebalik awan biru
Bila tiba saat dan ketikanya nanti ia pasti!
Aku ?
Ya aku sendiri bisa mengetahuinya nanti. InsyaAllah

Solat dan sabar itu peneguh dan teman di jiwa :')
Satu kepuasan bila tiap sesuatu yang kita lakukan punya minat di jiwa.

03:17am
[Masih di sini,kembara di hujung doa]

Titip kesempurnaan...

Bertemankan malam yang sunyi, bertemankan bingit-bingit malam yang menyelinap ke dalam minda. Malam-malam sebelumnya ditemani dengan seribu kedamaian.Ungkapan buat insan yang telah Allah pilih untuk bertakhta di hati dengan seukhwah ikatan yang erat dalam kalangan sahabat-sahabat di sisi. Ia cukup indah untuk di ungkapkan. Sebuah buku indah berbalut putih tidak lagi di sentuh, terasa begitu malas untuk menulis tatkala sekilas ingatan terpaut di minda hanya bicara kata terluah di sini.
Dalam membicarakan soal kesempurnaan usah lalai dan lupa bahawa tiap satunya setiap izin dari Allah swt. Bersangka baiklah untuk tiap sesuatu. Dan sebuah kekurangan yang melengkapi diri kita dan menjadi kekurangan itu sebuah kesempurnaan dengan izinya.InsyaAllah. Segalanya terlalu istimewa untuk disimpulkan ia diaturkan dengan cukup teliti. Kesempurnaan itu terletak pada setiap kekurangan antara sesuatu. Sambutlah ia dengan rasa keikhlasan dari hati.
Dengan izinNya untuk setiap sesuatu,lantas minda berbicara dan kalam mengeluarkan kata...

Malam ini, titisan airmata ini jatuh satu persatu, entah di mana silapnya dan entah di mana pengakhiran sebuah cerita ini..

Sebaris kata..

Antara kejujuran kata dan keikhlasan di hati. Ketika pena kelu untuk berbicara.  Ada yang mampu diceritakan melalui lukisan kota terbentang luas di sana.  Aku menyusuri hiruk piruk kota yang penuh dengan kebisingan.
 
Namun di situ ku belajar erti sebuah kehidupan. Kedewasaan yang mengajarku tentang makna sebenar kehidupan. Tentang suara hati yang tidak pernah menipu sehingga kini. Tentang erti hidup yang banyak memberi.
 
Satu baris kata yang tertulis sehelai kertas yang putih tidak mungkin bisa difahami hanya dengan sekilas pandangan. Jadi sejauh mana penceritaan hidup akan terus dijalani?
 
Kita corakkan ia sendiri..

Salam dari kejauhan...



Tuesday, December 13, 2011

Catatan Hati Ini...

Hidup memanggil dan melantunkan kita dari satu tempat ke tempat yang lain dan begitu juga nasib yang memindahkan kita dari satu tahap dan tapak yang lain. Dan kita yang diburu oleh keduanya, hanya mendengar suara yang mengerikan, dan hanya melihat susuk yang menghalangi dan merintangi jalan kita. Lalu kita terduduk seketika.
 
Cinta lalu dan hadir di depan kita, berjubahkan kata kelembutan tetapi kita lari ketakutan, atau bersembunyi dalam kegelapan bahkan ada pula yang mengikutinya, untuk berbuat kejahatan atas nama sucinya sebuah nota cinta.
 
Meskipun orang yang paling bijaksana terbongkok kerana memikul beban Cinta yang dikotorinya tapi sebenarnya beban itu seiringan bayu nun di sana tanpa perlu titisan cela di atasnya.
 
Kebenaran memanggil-manggil kita di antara tawa hilai anak-anak kecil dan pelukan ibu dan ayah, tapi kita menutup pintu keramahan baginya, dan menghadapinya bagaikan musuh di depan mata.

Hati manusia menyeru pertolongan sedalamnya , jiwa manusia memohon pembebasan tetapi kita tidak mendengar teriak mereka, kerana kita tidak membuka telinga dan berniat memahaminya. Namun orang yang mendengar dan memahaminya kita sebut gila lalu kita tinggalkan ia begitu sahaja. Mana hilang Nur pada jalannya.

Kita dikatakan amat terikat pada bumi, sedangkan gerbang Tuhan terbuka lebar selebar lembayungnya di sana. Kita memijak-mijak titian titi kehidupan sedangkan kelaparan memamah hati kita. Sungguh betapa budiman dan agung Sang Hidup terhadap Manusia, namun betapa jauh Manusia meninggalkan Sang HidupNYA.

Nota kaki: Cinta itu perasaan & Cinta itu keadilan...

A journey..

Dear Heart,
 
You are my secret keeper. You hide what I want no one in my personal bubble to see. I keep you hidden under lock and key. My heart is the one clutching the pen and pencil, never my fingers. I write what I feel is right. I'm allowed to be free and never apologize. I can write my fears, my hates, my loves, and everything that shouldn't be seen by my surroundings inside of you.
 
I do not think I'm a good writer, I've never thought that. I'm someone who writes because I need to get everything out I know all about you, my little green book. Let me tell you a bit about myself. I am a girl of 27 who's emotions are running around the clock, I am always passionate about something and it shows from the way I speak. I am always thinking. I am pensive, outwardly loud, inwardly quiet, I speak before I think.
 
I really love the people in my life, with a few exceptions that you will figure out later. Most of them taught me about the meaning of life. My treasures, my joy and at the same time the limitless love we share.
 
Heart, I feel like you are a person and that is why I talk to you as if I would any other friend. Please let me confide in you. Please listen to me and understand more than anyone. Here's to the first...stay safe, for I shall hide the key to the truths in my heart.
 
God, please pray for ‘US’. A tale of small miracles and big surprises…
 
Bismillahirahmanirrahim….
 


 
This three piccas means to me a lot!!
 
Notes: HSH~Home Sweet Home, Ombak Rindu, Number 58, Number 8, Number 1, Honda, Tickets... *8* 

Friday, December 9, 2011

Temporary Madness


Love is a temporary madness. It erupts like an earthquake and then subsides. And when it subsides you have to make a decision. You have to work out whether your roots have become so entwined together that it is inconceivable that you should ever part. Because this is what love is. Love is not breathlessness, it is not excitement, it is not the promulgation of promises of eternal passion. That is just being “in love” which any of us can convince ourselves we are.

Love itself is what is left over when being in love has burned away, and this is both an art and a fortunate accident. Your mother and I had it, we had roots that grew towards each other underground, and when all the pretty blossom had fallen from our branches we found that we were one tree and not two.

End Up Together

Kemanisan sempurna..

kehidupan yang penuh dengan ranjau dan durinya....
menanti kemanisan yang sungguh bermakna dalam sebuah kehidupan...

harapan yang tidak pernah di kecewakan olehNya.

You Changed My Life


“I don’t know how or why but I do know that you changed my life. I met you and I’ve ever been the same since. I don’t know if it’s for better or worse or just for nothing but I know that you changed me, you really did. You taught me how to live my life, I mean really live. You showed me that I don’t have to be afraid of what other people think of me. You taught me to laugh, laugh at everything and to always smile no matter how hard it is. You told me to never give up dreaming and I never have. Somewhere between all the hugs and the laughs and the smiles, I fell in love. I know times have changed and I get it, I really get it but I just want you to know that I do and will always love you.”

I'm creating something... Nur Izzati Shafii

Sunday, December 4, 2011

New Store Me

I was browsing around this new computer/media store in our mall, looking for something I could buy. I saw some monster hdmi cables and a wide array of hard disks and ipads. I also saw some colorful usb hard drives and laptops of all sizes! There were also some complicated stuff for home entertainment. Actually, they do have a lot to offer. And their prices are quite affordable. I decided to buy a DVD writer and a laptop bag. Yippee!

Lots of lurve...me

Better off



It’s hard not to want you. I long for you too much, it hurts. But ignorance is my new best friend. I’m better off with it than with you.

Tuesday, November 29, 2011

Hijrah...

Kereta laju menyusuri jalan raya yang kadangkala lengang, kadangkala sesak....KLIA here we go... Sepasang mata merenung ke arah cermin kereta. Perjalanan masih jauh untuk sampai ke destinasi. Fikiran mula melayang-layang, mula memikirkan sesuatu apabila melihat ramai manusia tergesa-gesa bagaikan mengejar sesuatu, sesuatu yang tidak dapat dilihat.


Manusia kadangkala leka, terlalu leka mengejar nikmat dunia macam mereka hidup selamanya. Dosa pahala tidak diambil berat, seksa azab neraka tidak lagi digeruni, asalkan hidup mereka senang, itu dah cukup. Mereka seolah-olah terpedaya pada dunia, pentas ciptaan mereka sendiri. Nafsu dibiarkan menjadi kompas kehidupan. Syaitan ditabalkan menjadi raja di hati dan juga jiwa. Lalu tanpa rasa bersalahnya, mereka mengejar dunia yang penuh dengan debu dosa ni. Persoalannya, ke arah mana halanya nanti bagi insan-insan ini? Persoalan yang hanya dibiarkan lalu hilang ditiup angin yang berpusu-pusu masuk ke dalam kereta. Hurm


Salam Maal Hijrah 1433H semua, walaupun agak lambat diucapkan... Perjalanan yang masih jauh. Semoga Allah merahmati, meredhai, dan memberkati setiap langkah kaki yang melangkah di muka bumi ini. Semoga Allah tidak pernah jemu memberi hidayah kepada semua hambaNya dan semoga kita tidak pernah berhenti untuk berubah menjadi hamba Allah yang baik di sisiNya. Amin Ya Allah


Orang yang berhijrah ialah orang yang meninggalkan kejahatan, maka dia menjauhinya. (Hadis Riwayat Ahmad)


Manusia selalu mencari kesempurnaan dalam hidup sehingga kehilangan permata yang bernilai dalam kehidupannya. Manusia mengejar kesempurnaan sehingga permata yang menjadi miliknya terlepas daripada dakapannya tanpa dia sedar. Kadang-kadang manusia mengherdik, menghina dan mencaci permata yang dimilikinya dengan sewenang-wenangnya demi kaca yang belum pasti menjadi miliknya. Manusia juga memandang sebelah mata dengan permata yang sedang berkilauan menerangi hidupnya dan memandang gah pada kaca yang nampak seperti permata tetapi bakal melukakan dirinya suatu hari nanti. Namun apa yang pasti, manusia itu akan belajar menghargai permata itu apabila permata itu sudah hilang daripada pandangannya


Tidak perlulah terlalu mencari kesempurnaan jikalau tidak mampu menanggung penyesalan di kemudian hari. Walau macam mana pun keadaan seseorang itu, nilailah dengan hati bukan rupa kerana dia juga manusia yang punya hati dan perasaan. Terimalah dia seadanya. Belajarlah menghargai sebelum kehilangan bukan sudah kehilangan baru mahu menghargai kerana saat itu, mungkin semuanya sudah terlambat.

Saat ini..


Saat ini ketika ini saya memang benar-benar rasa dalam kesedihan. Tak tahu kenapa hati ini terasa begitu sayu. Seolah-olah seperti orang yang putus cinta lagaknya. Cinta yang putus ditengah jalan. Cinta yang dihampakan oleh sang jejaka. Hati pulak suka nak melayan perasaan macam ni katika ini.  Padahal tak pulak saya putus cinta..atau diputuskan cinta “-“

Kenapa hati ini tidak gembira seperti pasangan yang bercinta. Penuh dengan bunga-bunga. Sentiasa tersenyum dan ceria sepanjang hari. Bagaikan tak sabar untuk berjumpa sang kekasih hati. Hidup dalam penuh keceriaan. Bergurau senda, senyum tawa, merajuk dan pujuk memujuk. Tetntunya hati sang dara terasa bahagia sekali kan...

Bagaimana untuk saya melenyapkan perasaan murung saya ni???  Dari dulu lagi memang sifat saya yang satu ni tak boleh saya hilangkan. Akan ada masa dan ketikanya saya akan berasa sedih, dan rasa macam nak menangis. Seorang sahabat berkata pada saya, saya ni terlalu memendam sampai satu tahap inilah yang akan berlaku. Bila mana sesuatu itu tak dapat ditahan lagi maka airmata sahaja yang akan keluar. Betul ke??? Entah la saya pun kurang pasti. Mungkin ada benarnya...Mungkin hati saya tak cukup kuat untuk menghadapi segala dugaan yang Allah berikan. Mungkin juga saya dah jauh dariNYA...

Insya Allah....apa yang Allah turunkan tu pasti bersebab. Allah Maha adil. Dia tahu kenapa semuanya terjadi.

Sejak balik dari outstation, kerja datang dengan banyaknya, seakan takde masa untuk diri sendiri.  Keluar kerja gelap n balik kerja pun gelap…menyusuri perjalanan yang berliku dan sangat memerlukan kesabaran…ermmmm dah menjejaki jam 6:00 pagi rupanya. Harus persiapkan diri untuk berperang.

Tanpa disedari sebenarnya kemanisan itu telah dirasai. Cuma sedar atau tak jer...Malam tadi baru terasa. Insya Allah kalau kita tabah akan dapat hasilnya.

Ya Allah....ampunkan dosaku..
Salam kejauhan & kasih sayang,
Kuala Lumpur ~ Johor Bharu ~ Singpore…perjalanan ini yang membuatkan hati saya sangat kucar kacir

Sunday, November 20, 2011

Just One Of Those Moments

Sometimes I hate that I’m so petty..Hurmmm. Sometimes, I hate that I make little problems become bigger than they actually are. I guess there are days when we just hate ourselves, right? I know I’ve created this blog to inspire people and to give encouragement, and post stuff that people can relate to, but sometimes, I admit… I also get depressed. There are moments when I feel alone and sad. Thankfully, these moments do not happen often, but yeah, I do have those bad days. Like now.

I know there are a lot of bigger problems in the world, and my petty problems are nothing compared to them, but sometimes, all the encouragement that I try to spread, there are times when even they, can’t cheer me up. I am kind of a secretive person (being a Scorpio and all) so I can’t really tell people what’s bothering me, so most of the time, I just keep it to myself. And maybe, these feelings get bottled up, which leads to moments of depression. Argh, I don’t even want to rant here, I know my readers deserve better. Anyway, I hope I can feel better again real soon. Hope you guys feel a lot better emotionally, than I do right now. Take care, y’all!



 Nota kaki: Bila keberJAYAAN saya membuat "Crispy Crunch & Waffle Choc" kegemaran saya bulan October lalu di hari lahir saya & hadiah untuk diri saya... :) senyummmm... Balik esok nak buat 2 orang untuk CHENTA HATI saya...







~wajah-wajah kekasih hati Nur Izzati Shafii~

Oh Ya, doakan ALMA BALQIS saya sihat ye, sekarang dia kurang sihat dan tak berapa nak ceria... Risau kerana jauh saya dari Cicit Puteri Kesayangan Sultan Johor itu jauh beribu2 batu dari saya kini...insyaallah saya akan jenguk dia dalam waktu terdekat ini dan akan saya peluk cium ALMA BALQIS kerana terlalu rindu... "Alma, Ati rindu Alma, senyum Alma..Ati beli Alma CD Barney yang baru.."

So Unforgettable

She's BROKEN, He's OK

S(HE'S) BR(OK)EN

HAve You?

Pada Mu Yang Allah Pilih...Untuk Ku



Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin aku beritahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Ayah & Mama yang begitu sempurna..
Dengan cinta yang begitu mekar..
Aku dibesarkan dengan limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu aku katakan..
Saat Allah memilih mu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dengan sayang yang begitu indah..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka waktu itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dengan keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kau pun bukanlah lelaki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan bersatu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi ‘kita’..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dengan ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yang mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahawa kau pun telah menempa dirimu dengan ilmuNya..
Maka genggam tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah padaNya ta’ala..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,Sungguh hatiku tetaplah wanita yang lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tetapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah. .
Tenangkan aku dengan genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dengan bijak dan hikmah..
Nescaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai pelindungku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata – kata mu adalah titah untukku,
Selama tidak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah pelindung yang indah, yang kukuh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..

Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yang dirindukan syurga..
Yang dadanya akan diisi dengan amanah-amanah dakwah,
Yang roh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yang penuh berkat, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yang penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke SyurgaNya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku..
Dari Ummu Salamah, berkata, “Rasulullah SWT bersabda : “Seorang perempuan jika meninggal dan suaminya meredhainya, maka dia akan masuk syurga.”

Ketika taman bunga di sebelah lebih indah...

Setiap orang pasti mendambakan pasangan yang idaman yang sempurna. Entah sempurna itu dilihat dari segi akhlak mahupun paras ataupun kriterianya yang lain

Orang cantik takkan habis menghiasi dunia. Orang tampan pun akan sentiasa ada. Anak-anak yang comel akan membesar menjadi manusia dewasa yang menarik, cantik dan tampan. Walaupun tak menggoda, ada sahaja hati yang akan tergoda melirik, bahkan menginginkan. Walaupun telah ada seseorang yang setia mendampingi

Cinta datangnya dari hati kerana cinta berkaitan keserasian hati dua insan. Ketika kita telah menemuinya, maka jagalah dengan berusaha sekuat hati. Jagalah hati pasanganmu. Jika kita inginkan jodoh terbaik maka jadilah yang terbaik kerana jodoh itu sebahagian daripada kita

Allah akan berikan pasangan yang terbaik kepada hambannya, walaupun kadangkala tidak sama dengan doa yang dipanjatkannya.

Apa alasan Allah sebenarnya?
kerana : “Adalah lebih baik jika Aku memberikan kepadamu seseorang yang Aku tahu dapat menumbuhkan segala ciri – ciri yang engkau cari selama ini daripada membuat engkau membuang waktu mencari seseorang yang sudah mempunyai semua kriteria yang kamu inginkan itu.

Pasanganmu akan berasal dari tulang dan daging kita sendiri , dan kita akan melihat diri kita sendiri di dalam dirinya dan kita berdua akan menjadi satu. Pernikahan adalah seperti sekolah, suatu pendidikan jangka panjang. Pernikahan adalah tempat dimana kita dan pasangan kita akan saling menyesuaikan diri dan tidak hanya bertujuan untuk menyenangkan hati satu sama lain. Tetapi untuk menjadikan kalian manusia yang lebih baik, dan membuat suatu kerjasama yang solid.

Aku tidak memberikan pasangan yang sempurna karena engkau tidak sempurna. Aku memberikanmu seseorang yang dapat bertumbuh bersamamu.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah: 216)

Suatu pernikahan seharusnya membuat hati tenang selama qanaah menghiasi hati. Apa ertinya ucapan, “Aku meminangmu kerana agamamu…” jika ternyata setiap makhluk cantik yang boleh membuat mata seorang suami melotot. Apa ertinya ucapan, “Aku menerima pinanganmu kerana agamamu…” jika masih mengagumi ketampanan atau harta benda yang dimiliki lelaki lain.

Tiada manusia yang sempurna. Jika suatu pernikahan itu syaratnya harus membuatkan orang sempurna, maka mungkin tidak ada pernikahan yang berjaya di dunia ini. Ketidaksempurnaan pasangan tidak harus menjadikan alasan dalam pernikahan. Banyak hal di dunia ini yang tetap boleh berjalan walaupun tak sempurna. Bahkan kesempurnaan tak pernah menjamin kebahagiaan.

Jika telah ada seseorang yang mendampingimu, maka ialah yang terbaik. Jika “milik” orang lain nampak lebih baik, yakinlah bahawa itu bukan yang terbaik untukmu, kerana memang Allah tidak menaqdirkannya untukmu. Jika Allah telah takdirkan, jagalah semampumu.

Dunia ini hanya ujian, bersabarlah.
Jika kita mencintai seseorang jagalah hatinya..
Jangan pernah kita sakiti hatinya
Rawatlah hatinya dengan cinta yang ada di dalam hatimu..
Siramlah dengan air asmara jika hatinya kering
Cinta tidak akan abadi jika diantara kita
Tak memiliki rasa perhatian dan pengertian
dan Cinta akan hancur
Jika kau panah dengan busur ego dan cemburu mu..
Jagalah hati pasangan kita masing – masing
Dengan seluruh jiwa ragamu bila kita benar2 mencintainya
dan cinta juga boleh memberikan semangat..
Tapi cinta juga boleh menyakitkan bila menusuk hati..
bahkan sakitnya melebihi tubuh yang tertusuk pisau..
kerana cinta telah menyembunyikan pisaunya..
janganlah sekali – kali engkau bercinta bila kau tidak tahu apa erti cinta yang sesungguhnya..
kerana jika kau tidak tahu apa erti cinta yang sesungguhnya,
maka bukan cinta abadi yang kau dapatkan..
melainkan hanya sakit hati yang mendalam yang kau dapat.
Kerana cinta itu hanya kebahagiaan sesaat
apabila kau tak tahu erti cinta yang sesungguhnya..

Memang kadangkala bunga ditaman sebelah itu kelihatan lebih indah… tetapi sebenarnya bunga ditaman sendiri itu lebih berharga.. Jagalah bunga yang telah kita miliki janganlah disia-siakan ia kerana kita akan sangat menyesal ketika kita telah kehilangannya…