Friday, January 13, 2012

Tiga malam tanpa bulan...

3 malam tanpa bulan TAPI saya tak kisah.
saya macam rasa … enak jugak malam-malam yg dilalui tanpa bulan... :P
sbb saya harap..
bila bintang muncul nanti…
cahaya dia lebih terang.
Insyaallah.
kalau tak terang?
kalau lebih malap?
pun saya tak kesah.
sbb saya dah ada keyakinan sendiri.
Kepada seisi dunia…

Saya tak perlukan bantuan hayat ketika ini. Saya sememangnya okay dan baik-baik sahaja. Malah lebih baik dari kehidupan-kehidupan yang lalu. Saya juga tidak lagi dirundung kesedihan mahupun penyesalan. Saya betul-betul berterima kasih kepada kehidupan. Saya dah jumpa sebahagian besar masalah saya. Saya mengalami kegawatan motivasi yang kronik. Pulang rumah, tak ada ibubapa. Tiap kali weekends bila pulang rumah, saya jarang sekali join ahli keluarga sebab yang pasti parents saya berada jauh nun di sana & adik-adik sudah tentu mempunyai rutin harian tersendiri termasuk lah saya dengan diri sendiri dan kadang-kadang dengan seloroh ajak bibik saya “berdating” .

Woopsss!! banyak btol update yg saya tertinggal. Tiba-tiba saya rasa terharu sgt. Sbb betapa lama rasanya tak dengar nasihat-nasihat agama dari ayahanda & bonda. Betapa lama rasanya tak sembahyang jemaah dengan ahli keluarga kerana kesibukan tugas saya sendiri n time untuk diri sendiri apetah lagi. Yer, masalah saya adalah… saya tak boleh jauh dari keluarga dan bila kerja begini membuatkan saya jauh dari  mereka, komunikasi telephone la penghubungnya, tak kira dalam dan luar negara, saya sanggup hanya untuk denga suara mama dan ayah.
Semalam, mama kata … kalau jarang baca al-quran, nanti jadi orang yg busuk hati. Sesungguhnya saya mmg kegawatan motivasi rohani kot sekarang..hihihi.
 
Mama pesan… jangan tinggal solat. Jangan solat laju-laju (seperti yg sering dilakukan oleh kami adik-beradik masa dulu-dulu. Solat laju-laju sbb nak kejar rancangan TV). Lepas solat jgn lupa doa. Nanti Allah murka. Org tak doa lepas solat ialah orang yang riak sbb tak mau meminta pada Allah. Sebenarnya kata2 mama beberapa hari lepas sgt menyentuh hati. Kata mama, kalau tak berdoa lepas solat, macam mana nak bantu mama dgn ayah bila mereka sudah tiada kelak. Saya sgt tersentuh.
 
Hari makin hari, makin byk melakukan dosa.
Dan yang paling menyentap jiwa….
Mendengarkan cerita ayahanda tempoh hari selepas solat Isyaq.
 
“Kalau kita berbuat dosa pada Allah SWT… Allah pasti maafkan bila kita memohon padaNYA. Sbb Allah Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Tapi dosa sesama manusia itu yang paling besar”.
 
Mama kata, tak boleh menyakiti sesama manusia. Tak boleh mengata keburukan orang lain, Tak boleh bercerita keburukan orang yang telah mati (yer, terkadang saya masih mengungkit kesilapan orang yang telah pergi. Astahfirullah). Mengumpat itu adalah dosa-dosa besar yang paling seronok dilakukan (Ya Allah.. saya juga banyak melakukan ini). Dan juga dosa-dosa sesama manusia yang timbul dari hasad dengki.
 
Lagi, kata mama… manusia yang terlalu byk bercakap itu.. tanpa disedari boleh terpesong akidahnya. Barangkali, paginya kita masih Islam, tapi petangnya… kita sudah menjadi munafiq. Dan kadang2… kita mempersoalkan kuasa Allah tanpa kita sedari.
 
Yer, itu lah sedikit sebanyak update terbaru motivasi yg saya dapat.
 
Actually saya kagum dgn ayah. Ayah tak pernah langsung cerita yg buruk-buruk tentang orang lain. Saya sgt kagumi sikap ayah. Dan untuk pengetahun semua, rezeki ayah bertambah lagi bila ayah di SAHKAN JAWATAN jadi org terpenting dalam kerajaan dan saya sangat bangga dengan kejayaan ayah, alhamdulillah.  Untuk pengetahuan semua, saya mmg orang degil. Hanya nasihat ibubapa saja yg selalunya berjaya nasihati dan lembutkan hati saya. Itulah sebenarnya yg ingin disampaikan utk kali ini.
 
Baiklah, tadi kisah pedoman buat semua. Ini pula kisah diri sendiri.
 
Saya sebenarnya mengaku kesemua kesilapan saya. But the most unaccepted thing is when… your own problem becomes a problem to others. I don’t understand why when once things are all about me, the whole world will be influenced. And… why did.. for every single mistakes that i’ve made, there is always no excuses for me. And why did peoples never tried to put themselves in my shoes. But peoples will never knew the other peoples’ problem unless THEY WERE THEM.
 
Issh, geram! Geram sbb saya nak je curahkan sepuasnya kat sini but yeah babe.. takkan saya nak lelong kisah peribadi saya kat satu dunia kot. Dan saya sgt terkilan dgn perlakuan-perlakuan manusia yang lagi suka memanipulasi cerita rather than discover the truth. (okay, istilah saya berada di pihak yg benar mmg tiada tapi sentiasa ada kebenaran kepada setiap kesalahan)
 
I’ve told one fren of mine everything. After telling her that stupid thing, saya rasa sgt2 better. Apa2 manipulasi yg dilakukan terhadap peristiwa itu dan di sini, saya tidak kisah. Because what is important most is, no such INCIDENT will happen again.
 
Now, i just want to keep on praying to Allah semoga berlakunya keajaiban bernama ‘petunjuk’ dan ‘cahaya’.
 
Apa yang saya mahu sekarang hanya ‘kesatuan’ pedoman antara dua insan yang tidak berse-pedoman. Kesatuan ‘pedoman’ adalah perkara nombor satu untuk meneruskan riwayat cinta. Or else, saya HARUS lakukan sesuatu dan belajar untuk berpisah. Thats all. Yeah, it sounds easy. Jadilah saya, dan rasakan kepayahannya. (mmm… learn to leave each other…. mmm… )
 
Okay la..
I was actually happy today.
Hey, u owlzz! Jgn ingat saya sedang merana mau mati.
I’m just fine. Semuanya okay saja di sini.
Just that… terkilan tak dapat meluahkan apa yg patot diluahkan.
And actually…
Saya indecisive sekarang ni.
Tak Tau Antara Dua.
-signed out-

No comments:

Post a Comment