Saturday, October 8, 2011

Jangan halang ye..

Keindahan kata pada alunan bahasanya. Lengok bahasa yang menampilkan istilah pengertian buat kita berfikir di mana tegaknya hakikat yang mungkin telus pada mata yang membacanya. Alunan tersebut membuatkan mata-mata terus menatap dan membaca, agar setiap bibit perkataan di halusi dengan penuh teliti. Kata orang, bahasa itu indah. Lebih indah jika berserta dengan intipati yang tersendiri.

Begitu juga dengan aku. Walau gerak kaki ini terus melangkah, belum tentu hati ini dapat terus mengikut rentak irama kaki yang berdiri. Hari ini, aku cuba menulis lagi. Menulis mengikut kata-kata hati. Tanpa mempedulikan bisik suara yang di tepi, yang cuba melemparkan habuk hama. Yang cuba menghakis jiwa sendiri.

Lihat pada perenggan pertama. Hayati setiap apa juga perkataan yang saya cuba susun aturkan mengikut jari di mana ianya berhenti. Perkataan pertama mungkin saya boleh gambarkan, keindahan terlalu besar maknanya pada semua. Begitu juga dengan diri saya. Tapi apa itu keindahan? Adakah ianya cantik? Atau semata-mata ianya bermula dengan kata dasar "Indah"? 

Suara itulah yang harus kita teliti dengan penuh serba-serbinya. Harap ada kekuatan. Kekuatan yang sama dengan permulaan dulu. Mungkin setiap nota yang kita semua cuba tuliskan mempunyai nafas dan hayatnya tersendiri. Jika benar, bermakna setiap tulisan yang cuba saya lampirkan, memang jelas tergambar bagaimana perasaan tulisan tersebut tegak berdiri. Cuba mempamer rasa. Hampa bila ada yang terluka. Hambar bila terasa.

Begitu juga dengan tubuh si penulisnya. Lagak gembiranya, senyum kecilnya. Bagi mata memandang, mungkin tenang ceria. Tapi semuanya hambar, hati sendiri yang pantas mengiyakan.

Nota kaki:  Aku cuba diam. Cuba lagi diam. Tapi jangan halang bila jari aku terus menulis lagi. Sebab jari ni, ada kehidupannya sendiri.

No comments:

Post a Comment