Wednesday, October 26, 2011

Mama adalah insan mulia...


Terima kasih ku kepada Mama, tidak mencukupi.

Ku rindu masakan mama...nasi minyak mama
Setiap kesakitan yang pernah ditanggung oleh seorang Mama demi memastikan makhluk kecil yang berada dikantung perutnya itu sentiasa dalam keadaan baik sehinggalah dilahirkan melihat dunia, tidak akan pernah terbayar oleh seorang anak.
Kesakitan seorang Mama tidak berhenti setakat saat melahirkan seorang bayi. Selepas kelahirannya, seorang Mama perlu menjaga, mengasuh dan berkorban pula untuk makhluk kecil itu. Bertahun-tahun Mama disapa ketidakselesaan dalam tidur malamnya.
Sungguh tidak mudah sebuah pengorbanan seorang Mama.
Saya kira, kita tidak akan pernah tahu perasaan seorang Mama selagimana kita tidak menjadi Mama kepada seorang anak. Mungkin kita akan dapat memahami sedikit perasaan seorang Mama, tapi tidak akan pernah merasainya.
Mulianya seorang Mama, sehingga ALLAh dan Rasulullah SAW juga turut memuliakan, bahkan Islam itu sendiri. Besarnya pahala mati syahid fi sabilillah. Tapi lagi utama lagi berkhidmat kepada kedua orang tua jika kedua-duanya dalam keadaan yang uzur dan tiada orang dapat menguruskan mereka dengan pemergiaan anak tersebut.
Sesudah anak-anak meningkat dewasa, seorang Mama masih lagi dibebani dengan perasaan bimbangkan anak yang tidak berada dihadapan mata. Lantas itu, doa demi doa dipanjatkan kepada ALLAh Ta’ala. Moga anak yang berada di kejauhan sentiasa sihat walafiat dan sentiasa berjaya dalam hidup.
Kepada Mama, Terima Kasih
Saya tahu. Saya sesekali tidak akan layak bercakap mengenai kasih-sayang Mama terhadap saya. Kadang-kadang akan terasa seperti mahu lemas dek kerana dalamnya cinta Mama terhadap anak-anaknya; adik beradik dan saya.
Saya masih tidak dapat berbakti banyak kepada Mama.
Dan saya tidak segan untuk mengaku bahawa saya bukanlah anak Mama yang terbaik dikalangan adik-beradik yang lain. Tapi satu kepastian yang sangat pasti, Mama itu selalu jadi yang terbaik buat diri saya. Akan selalu, dan selalu.
Saya akan selalu memerlukan Mama. Tidak kira usia berapa sudah pun saya.
Sungguh. Tiada kata yang dapat diungkapkan oleh seorang anak untuk menandingi kasih-sayang seorang Mama terhadap anaknya. Dan tiada harta benda yang dapat menggantikan segala kesakitan yang dialami oleh seorang Mama demi seorang anak. Tidak akan pernah!
Jika diizinkan umur ini masih panjang. Berharap moga saya dapat membahagiakan Mama selalu. Moga segala perbuatan saya mendapat restunya yang membuahkan senyuman dibibirnya. Semoga saya menjadi seorang anak yang baik untuknya.
Terima kasih Bonda. Atas kecintaanmu terhadap anakmu.

Nota kaki: Semoga anakmu ini dapat menjagamu pada hari tuamu dengan sebaiknya.

No comments:

Post a Comment