Saturday, October 1, 2011

Awan gelap..

Langit mendung.
Awan gelap berarak.

Dia tetap setia pandang langit. Telefon genggam yang berbunyi langsung dia tidak hiraukan. Ah, apalah makna melihat telefon genggam yang pastinya tidak akan bawa kegembiraan pada dia? Bunyi pesanan ringkas bertujah-tujah masuk tetapi tiada satu pun yang dilihat atau dipandang. Aneh-aneh sahaja perasaan kerana cuaca tidak menentu. Aku tunggu hujan. Ah, perlukah menyanyi dan bersenandung demi menikmati rahmat yang itu?

Hidup ini ternyata suatu mukim yang aneh.
 
Manusia sering tidak dapat menerima siapa kita disebalik kekurangan kita, kelemahan kita tanpa mengetahui apa perasaannya jika bersama kita di waktu gembira dan bahagia. Ya, rencam manusia normal, mereka melihat yang buruk terlebih dahulu sebelum mahu menoleh ke arah kebaikan yang mungkin bakal mereka perolehi jika bersama. Senyum. Itu benda yang selalu terjadi bukan?

Kurang masuk akal sebenarnya apabila kita melepaskan sesuatu benda yang kita mahukan dan tunggu terlampau lama, tetapi tidak masuk akal juga kita mahu terus berpegang dan bertahan tanpa apa-apa yang dapat kita pegang, sandarkan dan rasai. Mungkin ada yang menyatakan ia sifat pengecut, tetapi mungkinkah dengan beralah sedikit, kita akan dapat sesuatu yang lebih baik di kemudian hari?

Kita bersenandung.

Pelbagai irama yang keluar.

Curahan perasaan yang sekejap membunuh, sekejap mencurahkan warna yang kita sendiri tidak pasti. Kita tunggu hujan datang untuk membasuh segala kesakitan yang kita alami. Pergi mati dengan segala kesan sampingan. Jahanam dengan perasaan yang menyeksakan diri. Air mata terlarut di dalam basahnya air hujan lebih penting daripada segala perasaan yang mencengkam.

Tahukah kau satu perkara?

Bujang, sendirian itu bukanlah satu status. Itu adalah perkataan terbaik dalam menunjukkan seseorang itu kuat, tabah dalam mengharungi kehidupan dia tanpa perlu bergantung harap pada orang lain. Mungkin akan tiba masanya dia akan menemui pasangan yang sesuai di dalam hidup, tetapi apakah tahap kebergantungan dia mahu kalian pertikaikan?

Dan itu penutup sebuah kisah.

Cuma satu aku pinta, jangan buat dia menangis.

Itu sahaja.

No comments:

Post a Comment